Kan flat rumpe gi vond rygg? / by Mathilde Opsvik

flatrumåpegirvondtiryggen

Mange som kommer til meg som kiropraktor skjønner ikke hvorfor de har fått vondt i ryggen. «Hvorfor har dette skjedd? - Alt jeg gjorde var å plukke opp en penn!».

Hvis du kjenner deg igjen i dette er sjansene at underliggende problemer med holdning, svake muskler etc. over tid har ført til svakheter som gjør at vanlige bevegelser kan bli en overbelastning for ryggen. Det kan føles ut som ryggplagene kom ut av det blå, ofte har problemene vært der en stund og det som har skjedd er at du har nådd punktet hvor du begynner å kjenne det.

Flat og lat rumpe

En av de mest vanlige svakhetene jeg ser i forbindelse med ryggsmerter er svak setemuskulatur. Det er ikke så rart når man tenker over det. Når man sitter er det ikke mye aktivitet i disse musklene, og veldig mange sitter mesteparten av dagen. Over tid kan dette gjøre setemuskulaturen late og flate.

Setemuskulaturen har mange funksjoner, en av de er å holde korsryggen og bekkenet stabilt mens man beveger seg. Hvis denne mekanismen svikter kan ledd, leddbånd, skiver og nerver bli belastet feil som kan forårsake smerter.

Sterk rumpemuskulatur kan hjelpe deg i graviditeten

Spesielt gjennom et svangerskap trenger man god tonus i setemuskulaturen. Holdningsendringer og ekstra belastning på bekkenet kan føre til bekkenleddsmerter. En sterk setemuskulatur, sammen med en sterk bekkenbunn og tverrgående magemuskler vil hjelpe med å forebygge dette.

For stram setemuskulatur er heller ikke bra. “Butt-Grippers” er et begrep brukt av engelske terapeuter for å beskrive dette. “Butt-grippers” er de som konstant går og spenner setet, slik at rumpa ofte får en trekantformet fasong. Dette kan være et tegn på kompensasjon for svak kjernemuskulatur. Butt grippers har ofte smerter i korsryggen.

Kroppen er komplisert og en ordentlig undersøkelse må til for å finne den eksakte årsaken hos den enkelte. Hvis man kan identifisere underliggende årsaker, kan man adressere de og det er mindre sjanse for at plagene kommer tilbake.

Sett rumpa på agendaen

Det er mye du kan gjøre selv for å forebygge ryggsmerter. Jeg hjelper gravide og mammaer hver uke med smerter i rygg, bekken, nakke og skuldre. Gjennom øvelser, behandling, veiledning og enkle grep i hverdagen kan en sakte men sikkert se en bedring som gir en bedre og mer smertefri hverdag.

Bestill en konsultasjon, så går vi igjennom kroppen din og finner forhåpentligvis årsaken til smertene du opplever.