Er det farlig å trene når jeg er gravid? / by Celine Grøndahl

Trening når du er gravid

Trening når du er gravid

Under svangerskapet vil kroppen kjennes annerledes ut og balansepunktet endres på grunn av den voksende magen. Noen opplever kvalme, bekkensmerter, korsryggsmerter, mange blir mer sliten og trenger mer søvn enn tidligere.

– dette fører til at mange blir usikre på om det er lurt å trene og legger kanskje treningen på hyllen under svangerskapet.

Men studier viser at trening er svært gunstig også når man er gravid. Det bidrar til blant annet til forbedring av hjertets funksjon, øker kondisjonen, reduserer risikoen for svangerskapsdiabetes hos overvektige kvinner og øker generelt velvære (Committee, 2015).

Hvis du har smerter i korsrygg, bekken, underliv eller andre steder, er det lurt å ta en sjekk hos en behandler, før du setter i gang eller fortsetter med treningen. Da kan det være nødvendig med behandling og tilrettelagt veiledning før du setter i gang.

Det er viktig å huske at litt trening er bedre enn ingen trening, og at det finnes mange måter å øke styrke og kondisjon på. Nå gjelder det å fokusere på det du får til, og gjøre mer av det.

Til tross for at trening er gunstig under graviditeten, så bør man følge med på følgende advarsler gjennom treningen, og avslutte dersom noe av dette oppstår (Committee, 2015):

  • Vaginal blødning

  • Kortpustethet før anstrengelse

  • Svimmelhet

  • Hodepine

  • Smerte i brystkassen

  • Muskelsvakhet utenom det vanlige

  • Hevelse eller smerte i leggene

  • Nedsatt fosterbevegelse

  • Fostervannslekkasje

  • Kynnere og/ eller nedpress

Hør med legen og jordmoren din om de anbefaler deg å trene, eller om du bør ta det mer med ro. Vi mennesker er komplekse, og det kan være andre grunner til at du ikke bør trene under graviditeten, som for eksempel hvis du har visse hjerte og lungesykdommer. Da trenger du tilrettelegging og veiledning. Andre indikasjoner på at du ikke bør trene er listet opp under. Her ser du absolutte kontraindikasjoner på aerobisk trening under svangerskapet. Merk deg at det ikke nødvendigvis betyr at du ikke kan bevege deg normalt, eller være i noen som helst form for lett aktivitet. Hør med legen eller jordmoren din dersom du er redd for å bevege deg på grunn av at du har noen av følgende kontraindikasjoner.

Absolutte kontraindikasjoner for aerobisk trening under svangerskapet:

  • Forhør deg med en lege eller jordmor dersom du er usikker

  • forkortet livmorhals

  • Inkompetent livmorhals, eller hvis en ”cervical cerclage” er blitt utført: en kirurgisk prosedyre der livmorhalsen blir sydd igjen, for å holde den lukket for å forhindre prematur fødsel

  • Hvis du venter flere barn samtidig (tvillinger, trillinger) i fare for prematur fødsel.

  • Placenta previa etter 26 ukers svangerskap: morkaken dekker helt eller delvis den indre åpningen i livmoren.

  • Preeclampsia: karakterisert av høyt blodtrykk og skade på organsystemet, ofte nyrer eller leveren.

  • Graviditetsindusert hypertensjon

  • Alvorlig anemi: betyr at du har for få friske røde blodceller. Hemoglobinnivået blir lavt, noe som svekker oksygentransporten i kroppen.

Vi hjelper deg gjerne om du har spørsmål om trening når du er gravid, eller ønsker å få satt opp et spesialtilpasset program for deg!
Bestill time hos en av fysioterapeutene hos oss.