Gravid og vondt i hodet? / by Eline Færestrand

shutterstock_271867040.jpg

Er hodepinen relatert til svangerskapet?

Har du opplevd mer hodepine etter at du ble gravid eller etter fødselen? Du er i så fall ikke alene. Etter fødselen er det mye som er nytt. Hverdagen endrer seg og dagen går med til hverdagen amming, bleieskift, byssing og bæring. I tillegg ender søvnmønsteret ditt seg. Det er ikke lenger du som er sjefen over egen søvn. Det er dessverre ofte slik at kroppen ikke alltid klarer å kompensere for den nye hverdagen og reagerer med muskelspenninger og da også hodepine. Hodepine og nakkesmerter kan også komme fra låsninger og feilbelastninger av bekkenet.

Viktigheten av god holdning

For å ha en smertefri graviditet så er kroppsholdningen din spesielt viktig. En god kroppsholdning vil redusere belastningen det er å bære frem et barn. Det er ikke bare holdningene når du sitter som er viktig men også når du ligger,står og går. Under svangerskapet så får du ofte en større svai i nedre del av korsryggen fordi den voksende magen gjør at tyngdepunktet på kroppen beveger seg fremover. Når tyngdepunktet forandrer seg så blir det også mye mer strekk på magemusklene og musklene mister litt av styrken til å minke svaien.

Det som er spesielt greit for deg å gjøre hjemme for å opprettholde en bra holdning er å øve på og tilte bekkenet fremover og bakover mens du står til du finner midtpunktet som gjør at ryggraden blir mer rett, men ikke for rett slik at det blir ubehagelig og at du blir veldig fort sliten. Når du minker svaien i ryggen så minimerer det også stresset på både ledd og muskler. Å holde en posisjon for lenge er heller ikke bra både når du står og når du sitter, alt med moderasjon er ofte nøkkelen.

Bekkenproblemer og hodepine

Ubalanse i bekkenet kan skape mer ubehag og smerte enn mange tror. Det er vanlig å tenke at hvis bekkenet er låst så får du smerter i bekkenet og korsryggen, men visste du at bekkenproblemer også kan være grunnen til både knesmerter, nakkesmerter og hodepine? Når leddene i bekkenet ikke beveger seg optimalt så blir det ubalanse i hele kroppen. Bekkenet kan ha vært i ubalanse lenge uten at det har forårsaket smerte. Det er når musklene rundt bekkenet har jobbet overtid i lengre tid og de begynner å bli mindre effektive til å kompensere for den manglende funksjonen at det går fra mild ubehag til smerter. En av de veldig viktige musklene er Quadratus Lumborum (QL) som går opp fra bekkenet til det laveste ribbeinet og er den muskelen som støtter kroppen. Når denne muskelen er overarbeidet og trekker seg sammen så kan det skape en ujevnhet i lengden på beina. Siden nakkemusklene beveger hodet vil disse musklene bli overarbeidet for å kompensere for skjevheten i bekkenet. Spenninger i nakken vil ofte påvirke spenningene i skuldrene. Det hele henger sammen. Det vet vi!

Spenning i skuldrene og hodepine

Musklene i nakken kan også bli mer anspente når kroppen gjør seg klar til at du skal amme. Når brystene blir større og du begynner å bære mer vekt på brystkassen en det du er vant med, da blir skuldrene dratt frem for å kompensere og musklene mellom skulderbladene blir svakere. Dette gjør at hodet også går lengre fremover og du får en mer krummet nakke. Da må musklene bak i nakken jobbe ekstra hardt og det kan forårsake dannelse av triggerpunkter som gir smerter som også kan stråle opp til hodet og gi hodepine.

På Bekken og Barn jobber kiropraktorer, fysioterapeuter, osteopater, akupunktører og massører sammen for å løsne på låsninger og muskler som forårsaker både bekkensmerter og hodepine og det blir også gitt gode tøye øvelser og trenings øvelser som du kan gjøre hjemme.

Skrevet av: Av Eline Færestrand, BSc, MSc, DC - Kiropraktor avd. Bergen