Påske, bekkenløsning og skitur?


Fordelene ved å være fysisk aktiv og trene under graviditeten er mange. Men hva med skituren?

- Jeg skal på fjellet, kan jeg ta meg en skitur? Dette spørsmålet har dukket opp mange ganger de siste ukene. Og det er et godt spørsmål. Dersom man leser retningslinjer for trening i svangerskapet er ikke svaret entydig. Risikoen ved å stå på slalåm er forbundet med fall. Hva med langrenn? Mange gravide går på ski uten noen smerter, mens andre får vondt bare av å se på et par ski. Denne artikkelen er basert på egne og gravide pasienters erfaringer gjennom mange år.

Hvorfor kommer smertene?

Dersom du har vondt i bekkenet, ryggen eller symfysen, så kan det være greit å tenke på hva som kan gi smerter:

  • Glipptak med bakglatte, dårlig smurte ski
  • Å gå fiskeben i oppoverbakker
  • Å ploge i nedoverbakker
  • For lange turer

Det er speielt symfysen som kan bli vond eller feilbelastes.

Min erfaring

Da jeg var gravid med mitt andre barn skulle vi “bare” hjem etter en lunsj hos en venninne med hytte ikke så langt fra oss. Jeg tok på meg langrennsskiene, og forsiktig begynte jeg å skli sideveis ned bakken. Det viste seg ganske raskt at det ikke var så lett å skli nedover som jeg trodde. Da panikken for alvor begynte å ta tak i meg mens farten økte, begynte jeg å ploge. Jeg ønsket ikke å falle med den store magen min. Farten minsket ikke nevneverdig, og til slutt satt jeg meg på baken og skled elegant videre nedover. Denne lille turen, som skulle spare meg tid og energi da alternativet var å gå den vanlig veien hjem, lærte meg en god del som jeg har tatt med meg videre i jobben min som kiropraktor. Symfysesmerter er veldig vondt! Denne skituren min kostet meg tre dager inne på hytta hvor jeg ikke kunne bevege meg. Smertene i symfysen var ekstreme og det rykker i symfysen bare jeg skriver om det nå.

Mine skiregler

Så her er mine skiregler for deg som er gravid, har bekkenløsning eller bekken smerter og gjerne vil gå på ski i påsken:

  • Ikke plog på langrennski nedover bakkene, uansett hvor slak eller kort den virker
  • Smør skiene godt
  • Smørefrie ski er et godt alternativt. Det har kommet mange fine på markedet de siste årene.
  • Feller eller halvfeller kan være et godt alternativ mot bakglatte ski
  • Unngå å gå i “fiskeben” i oppoverbakker. Finn gjerne en flat løype, eller gå sidelengs opp bakken
  • Kommer det en nedoverbakke som oppleves for bratt, er det bedre å ta av seg skiene å gå ned bakken, i stedet for å ploge.
  • Unngå isete løyper
  • Er du usikker på om du skal ta deg en skitur, hva med en tur på bena i stedet? Husk, det kommer flere påsker der du ikke har vondt i bekkenet. Det er også lov til å bare nyte sola i hytteveggen.
  • Husk høy solfaktor!! Det er utrolig lett å få pigmentflekker når man er gravid!

God påske!

Tekst: Elisabeth Aas-Jakobsen, kiropraktor avd. Oslo